تفاوت چسب سیلیکون و آکواریوم چیست؟

تفاوت چسب سیلیکونی و آکواریوم

تفاوت چسب سیلیکون و آکواریوم در موارد بسیاری است. از آنجایی که چسب، کاربرد فراوانی دارد چه در خانه و چه در موارد ساختمانی و در صنعت خیلی از چسب استفاده می شود. منظور از چسب ، همان چسب قطره ای یا 123 یا اسم های دیگر ی است که به آن می پردازیم. یکی از انواع چسب که می خواهیم به آن اشاره کنیم چسب سیلیکون و چسب آکواریوم است.

علاوه بر آنکه می خواهیم این چسب ها را بشناسیم در این مقاله این موضوع را مطرح کردیم که آیا این دو چسب با هم فرق دارند و اگر تفاوت دارند، این سوال پیش می آیدکه تفاوت چسب سیلیکون و آکواریوم در چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله همراه پک لرد باشید.

چسب سیلیکون

یک نوع چسب با ویژگی های خاص خودش که تفاوتش را با دیگر چسب ها مشخص می کند. به دلیل ساختار این چسب که از مواد شیمیایی متفاوتی ساخته شده است. بسیار در دماهای متفاوت، مقاومت دارد. همچنین در مقابل رطوبت و آب و هوای مختلف مقاوم است و سازگاری دارد. از این چسب می توان برای درز هایی که وجود دارد. مثلا درز در و پنجره را با این چسب پوشاند .

در کل برای چسباندن فلزات از هر نوعی از این چسب می توان استفاده کرد. این چسب در انواع اسیدی و خنثی موجود است. از ویژگی های چسب سیلیکون همان مقاومت بالا در برابر فشار و رطوبت و همچنین نارسایی الکتریکی دارد. ضد قارچ است و انعطاف پذیری بالایی دارد. این چسب به دلیل دارا بودن پایداری حرارتی و شیمیایی در صنایع مختلفی همچون الکتریکی، الکترونیکی، خودروسازی، هوافضا و ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب‌ سیلیکونی به ‌صورت تک جزئی یا دو جزئی تولید می‌شود. دارای دو مدل سیلیکون استوکسی و سیلیکون خنثی است. از چسب خنثی در مواردی برای شیشه ، فلزات ، پلاستیک، بتن و آجر استفاده می شود. نوع اسیدی چسب سیلیکون که در ساخت آکواریوم ، درزگیری، کارهای تزئیناتی، کارهای چوب مثلا برای کابینت کاربرد دارد.

چسب آکواریوم


چسب آکواریوم نوعی چسب سیلیکونی اسیدی است. از جمله چسب های کاربردی در خانه و صنعت می باشد. آن هم به خاطرخاصیت لاستیکی چسب آکواریوم و ماندگاری بالا موجب کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف شده است. یک عایق مناسب در مقابل رطوبت است. قابلیت استفاده در انواع سطوح مانند : سرامیک، پلاستیک، چوب ،استیل و … را دارد .

از ویژگی های چسب آکواریوم می توان به عمر و ماندگاری طولانی آن اشاره کرد و همچنین مقاومت آن در برابر تغییرات آب و هوا عالی است. قدرت چسبندگی فوق العاده ای دارد مخصوصا در مواردی که با رطوبت تماس دارد. کاربردهای این چسب از لحاظ رنگ آن مشخص می شود. مثلا رنگ سفید چسب آکواریوم برای درزگیری روشویی ، وان حمام، سینک ظرفشویی استفاده می شود. یا رنگ مشکی این چسب در مواردی مثلا برای چسباندن شیشه اتومبیل به بدنه کاربرد دارد. رنگ های دیگری مثل قرمز و بی رنگ هم موجود است که کاربرد خاص خود را دارند .

تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم


هر ماده یا کالایی با نوع دیگر خود شاید در مواردی شبیه هم باشند و از یک خانواده باشند. ولی بر اساس بعضی ویژگی هایشان با هم متفاوت هستند. در مورد چسب سیلیکون و چسب آکواریوم هم همین طور است با یک سری ویژگی از هم متفاوت هستند.

استحکام و مقاومت

تفاوت چسب سیلیکون و آکواریوم در استحکام و مقاومت می باشد. چسب آکواریوم دو جزئی می باشد و به خاطر همین ساختار آن دارای استحکام بالایی است و مقاومت آن نسبت به چسب سیلیکون خنثی بیشتر است. موارد مصرفی آن یا همان کاربرد چسب آکواریوم نسبت به چسب سیلیکون بیشتر است.

ظاهر و اثرگذاری

یک تفاوت چسب سیلیکون و آکواریوم می توان به ظاهر و میزان اثرگذاری آن اشاره کرد. چسب سیلیکون در مواردی مثل صفحه الکتریکی استفاده می شود و رسانای گرما می باشد. ولی چسب آکواریوم را نمی توان در این صفحات استفاده کرد. چون اثر منفی دارد و روی سطوح حساس الکتریکی و مدارها مورد استفاده قرار نمی گیرد و این به خاطر نوع خشک شدن این چسب می باشد. چون چسب سیلیکون خنثی به نحوی عمل می کند که اثر مخرب نمی گذارد. روی این صفحات الکتریکی حتی فایده هم دارد و بدون اینکه حلالی استفاده شود چسبندگی مناسبی را ایجاد می کند.

بوی نامطبوع از تفاوت چسب سیلیکون و آکواریوم


یک تفاوت دیگر چسب سیلیکون و آکواریوم در بوی نامطبوعی است که از چسب آکواریوم به جای می ماند. چسب آکواریوم پس از اینکه از آن استفاده می شود بوی نامطبوعی تولید می کند. تا مدتی در فضا می ماند، اما چسب سیلیکون خنثی اصلا بو ندارد و یا اگر کمی هم داشته باشد آزار دهنده نیست. می توان مدت زمان طولانی و بدون تغییر روی سطوح بماند و همین که بوی تند ندارد بیشتر و در مدت زمان طولانی تر در کار کردن با آن می شود استفاده کرد .

اگر بوی تندی داشته باشد کار با ان سخت است و سریع می خواهیم ان را جمع و جور کنیم و شاید در مواردی به خاطر همین بوی نامطبوع چسب آکواریوم شاید از ان کمتر استفاده کنیم و همچنین کمتر خریداری کنیم.

مدت خشک شدن چسب ها

این مورد مهمترین تفاوت چسب سیلیکون و آکواریوم می باشد. چسب آکواریوم در مدت زمان کمتری خشک می شود. اما چسب سیلیکون تا یک شبانه روز هم ممکن است طول بکشد تا خشک شود.

موارد کاربردی چسب ها از تفاوت چسب سیلیکون و آکواریوم

یک تفاوت دیگر چسب سیلیکون و آکواریوم در موارد کاربردی آن هاست. چسب اکواریوم برای چسباندن تزئیناتی استفاده می شود و در جایی که زیبایی ظاهر در ان مهم است. بهتر است از چسب اکواریوم استفاده شود. عایق‌بندی کردن شیشه‌های آکواریوم هم از این چسب استفاده می شود. اما در مورد سرامیک و کاشی و شیشه و درزبندی از چسب سیلیکونی استفاده می شود.

شفافیت

چسب سیلیکون نسبت به چسب آکواریوم تیره تر است. یعنی چسب اکواریوم شفاف تر از سیلیکون می باشد.

قیمت

چسب اکواریوم قیمتش بالاتر می باشد و چسب سیلیکون ارزان تر از آن است. قیمت چسب سیلیکون با صرفه تر است.

ترکیب شیمیایی

چسب سیلیکون از ترکیب سیلیکون با دیگر مواد تولید می‌شود؛ در حالیکه چسب آکواریوم به طور اختصاصی برای استفاده در آکواریوم‌ها و تجهیزات مربوط به آنها تولید شده و در فرمولاسیون آن از موادی مانند پلی‌سیلوکسان در ترکیب با پلیمر سیلیکون استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر نور خورشید

چسب آکواریوم مقامتش در مقابل پرتوهای ماوراء بنفش خورشید کمتر است. در صورتی که چسب سیلیکون مقاومت بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *